منوی دسته بندی

معرفی کتاب ،گوشه ای از کتاب انگیزش، دن آرییلی

در کتاب انگیزش دن آرییلی، اشاره به وضعیت نیروی انسانی در سازمان می کند که چگونه می توان با انگیزش یا بی انگیزگی در محل کار شد در ادامه قسمتی از کتاب را برایتان نقل قول می کنم:

اما چگونه میتوانیم انگیزش را افزایش دهیم؟

((برای پاسخ به این سوال بیایید مجدداً درباره ساختن چیزی فکر کنیم،نه یک بخش از نرم افزار یا بیونیکل،بلکه قسمتی از مبلمان ایکه آ.
ایکه آ با یک ایده زیرکانه پیشامد؛
شرکت جعبه هایی از قطعات لوگو مانند مبلمان را عرضه می‌کند و مشتریان را مجاب می‌کرد که قطعات را با توجه به دستورالعمل های بسیار گنگ آن سر هم کنند.
از طراحی تمیز و ساده مبلمان ایکه آ وقتی در ویترین و اتاق نمایششان می بینیم خوشم می آید.
اما مدتها قبل دریافتم که مونتاژ یک صندوقچه ی کشودار برای اسباب بازی کودکان، برای من،نیاز به مقدار زمان و تلاش تعجب آوری دارد.
من هنوز به خاطر دارم که چقدر توسط دستورالعملهایی که همراهش آمده بود گیج و سردرگم شده بودم.
بعضی قطعات به نظر می‌رسید فراموش شده باشند،بعضی قسمت ها بیش از یکبار به اشتباه به هم وصل کرده بودم.
در کل نمی توانم بگویم که از آن فرایند لذت بردم. اما هنگامی که بالاخره ساختنش را تمام کردم یک جور احساس عجیب و غریب و نا خواسته رضایتمندی پیدا کردم.


عقب ایستادم و با لبخند و افتخار به کار تمام شده نگاه کردم.
طی سال ها متوجه شدم که به صندوقچه کشودار بیشتر و از روی علاقه بیشتر نسبت به دیگر مبلمان داخل خانه نگاه می کنم.))
در اینجا دن آریلی به این نتیجه می‌رسد که اگر انسان نتیجه کار و تلاش خود را به عینه ببیند کار اوبرایش ارزش بیشتری پیدا می‌کند ،او در این کتاب به این نکته اشاره می کند که نیروی انسانی جهت افزایش بهره وری فقط نیاز به حقوق بالا ندارد ،بلکه او باید خود را شریک کار بداند و در رسیدن به اهداف ،خود را موثر ببیند.
این نکته برای مدیران نیز حائز اهمیت است فرض کنید مدیر یک شرکت هستید و به دنبال اهداف سازمان خود هستید، در صورتی که پس از مدت زیادی احساس کنید که از رسیدن به اهداف وامانده اید و بخواهید تیم های مربوط به این اهداف را منحل کنید، حتما این تیم‌ها دچار ضربه روحی فراوان خواهند شد و نمی توانند مثل قبل به فعالیت روزمره خود ادامه دهد.
در نقد های بعدی این کتاب برای شما خواهم گفت که دن آرییلی برای این مشکل چه پیشنهادی دارد.

تهیه کننده: مدیر منابع انسانی

کتاب انگیزش “دن آرییلی”
علیرضا نوری وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 2 =